برای راهاندازی یک مرکز خدمات کامپیوتری با هدف کافینت یا گیمنت (گیمسنتر یا باشگاه ورزشهای الکترونیک) باید به حداقل اصول ذکر شده که در ادامه این مقاله آمده، توجه داشت. این موارد باعث بهبود کیفی و آسودگی در مدیریت مجموعه در نظر گرفته شده است و در نظر داشته باشید که با پیشرفت صنعت IT و خلاقیت مهندسین کامپیوتر و شبکه، پیشنهادات بهتری نیز قابل اجرا و پیاده سازیست.
جهت پیکربندی یک کافینت یا گیمنت با استفاده از نرمافزار مدیریتی اسمارتلانچ (Smartlaunch)، لازم است که عبارت زیر را به زبان ساده و مختصر تعریف کنیم:
سرور: دستگاه یا کامپیوتری که بخش «سرور» نرمافزار اسمارتلانچ بر روی آن نصب شده است.
ادمین: دستگاه یا کامپیوتری که بخش «ادمین» نرمافزار اسمارتلانچ بر روی آن نصب شده است. این دستگاه میتواند همان دستگاه «سرور» نیز باشد.
کلاینت: به هر دستگاه یا سیستمی که در شبکه موجود است و کاربران (مشتریان) از آنها استفاده میکنند، «کلاینت» گفته میشود. بر روی این دستگاه(ها)، نرمافزار بخش «کلاینت» اسمارتلانچ نصب شده است.
دستگاه POS: دستگاه کارتخوان بانکی است.
دستگاه PC-POS: یک صندوق مکانیزه است؛ به عبارت دیگر دستگاه PC-POS ترکیب POS فروشگاهی با سیستم صندوق فروشگاه، است که از طریق یک رابط نرمافزاری با یکدیگر مرتبط شدهاند.
دستگاه بارکدخوان: بارکدخوان یا همان بارکد اسکنر وسیلهای الکترونیکی است که با تابش پرتوهای نور به بارکد کالا، اطلاعات مربوط به آن را تشخیص میدهد. از این وسیله در فروشگاهها، انبارها و ... استفاده میشود.
Storage Server: یک سرور تحت شبکه است که از یک یا چند هارددیسک حجم بالا تشکیل شده که وظیفه اصلی آن ذخیرهسازی اطلاعات و انتقال آن به کلاینتها میباشد.
دستگاه کنسول بازی: به دستگاههایی همچون پلیاستیشن و ایکسباکس گفته میشود.
برای راهاندازی یک مجموعه با کیفیت میتوانیم ساختار کلی آن را همانند تصویر، پیادهسازی کنیم.
طبیعتاً لازمه چنین مرکزی، استفاده از یک سوئیچ شبکه مناسب است. توصیه میشود که از یک "سوئیچ" نو و آکبند با سرعت انتقال داده 1Gb/s با تعداد پورت کافی جهت اتصال تمامی دستگاهها استفاده کنید.
جهت اطمینان از صحت عملکرد سیستمها در مجموعه، میبایستی از لحاظ نرمافزاری خاطر جمع شد. نصب یک ویندوز مناسب و تازه بر روی تمامی دستگاهها چه سرور و چه کلاینتها الزامیست. بهتر است پس از نصب ویندوزها و درایورها، نرمافزارهای لازم را نصب کنید و پس از آخرین تغییرات خود، از آنها نسخه BackUp تهیه کنید.
نصب نرمافزار اسمارتلانچ بر روی تمامی دستگاهها میباشد. بخش «سرور اسمارتلانچ» بر روی دستگاه سرور، بخش «ادمین اسمارتلانچ» بر روی دستگاه ادمین و بخش «کلاینت اسمارتلانچ» بر روی کامپیوترهای کلاینت باید نصب گردد.
جهت دنلود نرمافزار اسمارتلانچ اینجا کلیک کنید.
جهت راهنمای نصب اسمارتلانچ به مقالههای مربوطه مراجعه نمایید.
پیشنهاد میشود که همانند راهکار بالا، بخشهای «سرور» و «ادمین» اسمارتلانچ بر روی دو دستگاه مجزا نصب شوند چرا که پایداری و عملکرد سیستم در این حالت بیشتر میباشد. در صورتی که با محدودیت مواجه هستید، میتوانید هر دو بخش «سرور» و «ادمین» را بر روی یک دستگاه نصب نمایید.
با توجه به اینکه نرمافزار نصب شده به صورت نسخه آزمایشی (Trial Version) میباشد، شما باید آنرا فعالسازی یا اکتیو کنید. پس از خرید لایسنس ۱۰۰٪ معتبر اسمارتلانچ، همانند آموزش ارائه شده در فاکتور خرید، نرمافزار خود را به نسخه اصلی ارتقاء دهید. با این فعالسازی شما میتوانید تمامی بروزرسانیها و قابلیتهای جدید این نرمافزار را در اختیار داشته باشید.
سیستمهای مدیریتی (که شامل سرور و ادمین میباشند) و کلاینتها را به وسیله کابل شبکه، به سوئیچ(ها) متصل کنید تا برای اجرای مرحله نهایی آماده شوید.
با مراجعه به مقالات آموزشی مربوطه در هر بخش «سرور»، «ادمین» و «کلاینت» ئ دستورالعملهای لازمه، مرکز خود را برای شروع به کار پیکربندی کنید و از مدیریت حرفهای گیمنت یا کافینت خود لذت ببرید.